منتديات رامي و أصدقاء جوستن تي في
عفوآ أنت لم تسجل بعد في المنتدي وستكون بعض الاقسام محجوبه عنك
يمكنك الآن التسجيل لن تستغرق بضعه ثوان وستصبح عضوآ معنا لتتمتع بكل أمكانيات المنتدي وكذلك إضافه المواضيع

منتديات رامي و أصدقاء جوستن تي في

المنتدي الرسمي لمشجعي رانيا نجيب الجزار ستار اكاديمي صور - فيديو - محمد علي المغربي ستار اكاديمي-محمود شكري ستار اكاديمي 7 -صور-اغاني-معلومات-شات-مسابقات-موسيقي-افلام عربيه -أفلام اجنبي-مسرحيات-برامج-المنتدي الرسمي ستار اكاديمي 8

الرئيسيةالبوابهس .و .جالتسجيلدخول
::::الآن وحصريآ بالمنتدي ::: بقاعه سينما رامي ::: يمكنكم مشاهدة و تحميل :: فيلم أذاعة حب : بطولة : منه شلبي :: فيلم :: الفيل في المنديل بطولة : طلعت زكريا :: فيلم سامي اكسيد ال كربون بطولة : هاني رمزي ودره :: فيلم المركب بطولة : يسرا اللوزي و رامز امير ::  فيلم الفاجومي  بطولة :صلاح عبد الله والهام شاهين و خالد الصاوي :: فيلم صرخة نمله بطولة : عمرو عبد الجليل و رانيا يوسف مع بداية عرضه بدور السينما
شاطر | 

مكاتب زواج للصينيات في مصر

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Admin
Admin

ذكر

مُساهمةموضوع: مكاتب زواج للصينيات في مصر   الإثنين 26 يوليو 2010 - 14:34

زواج الصينيات في مصر عروسة صينية للزواج زواج الصينيات الزواج من الصينيات فى مصر الصينيات في مصر عروسة صينية 1200 صينيات للزواج بمصر الزواج من صينيات مكاتب زواج الصينيات الزواج من صينية
العروسه الصنيه 1200 جنيه وعليها خلاط هديه !!اخر خبر الصين قررت تنزل مصر عرايس

إذا فتشت في منزلك جيداً ستجد أن كل شيء من الإبرة حتى مفتاح باب الشقة والنجف والسجاجيد وكل شيء تستخدمه في حياتك

(صنع في الصين).. فلماذا لا تكون شريكة حياتك صينية حتى تكتمل المعادلة؟!

هذه ليست فكرة خيالية، فقد انتشر منذ فترة كليب يتم تداوله على الموبايلات في مصر، يروج للزوجة الصينية ومميزاتها لترغيب الشباب في الارتباط بالصينيات.

يبدأ الكليب بأسئلة عما إذا كنت تشعر برغبة في الزواج وظروفك لا تسمح؟.. أو أن العمر قد مضى وتشعر أنك قد كبرت في السن ومازلت تبحث عن بنت الحلال ولم تجدها؟

اليكم الكليب

بعدها يبدأ المتحدث في شرح مميزات الزوجة الصينية في أنها قليلة الكلام وقليلة الأكل، فتوفر في الطعام وأيضاً قليلة الحجم وبالتالي لا تأخذ حيزاً في الشقة لو كانت ضيقة، وبالتالي فإنك لن تهتم بإقامة عرس أو الحصول على شبكة بالآف الجنيهات؛ لأنهم في الصين لا يهتمون بالذهب أو المال ولا تحصل على نفقة عند طلاقها وليس لها أهل سيأتون لزيارتها فبالتالي ستتخلص من حماتك وبلاويها.. يعني بيعة وكلها منافع!

عروسة تفصيل

إذن، فمع ارتفاع أسعار الشقق والعفش والمهور، ومع ازدياد معدلات العنوسة عند الرجال، هل ستصبح العروسة الصينية هي أفضل شريكة حياة لشباب مصر.

شرحنا لشحاتة سليم، طالب بالصف الرابع بكلية الحقوق، مميزات الزواج من صينية ثم سألناه: تتجوز صينية؟، فرد قائلاً: "الفكرة غريبة نوعاً ما على المجتمع المصري، ولكنها ليست غريبة على الصين التي تصدر لنا كل شيء من الإبرة للصاروخ، حتى أنني سمعت أنهم صدروا لنا جثث صيني لمشرحة كلية الطب، ولذلك فالصينيات بالتأكيد على استعداد لمشاركة الشباب المصري لقمة عيش"، ثم أضاف: "لو لقيت صينية كويسة ومحترمة، وممكن تسلم.. هاتجوزها فوراً.. شوفوا لي معاكم".

تحدثنا مع أحمد عبد الله، يعمل بقسم الحسابات بشركة أدوية، وسألناه: بما أنك تفهم في الحسابات والميزانيات.. هل تقبل مثل هذه الزيجة؟.. فأجاب: "أنا أساساً لا أستبعد أن تفتح الصين مكاتب للزواج بصينيات، وهو أمر متوقع، أما بالنسبة لي، فلو حسبتها بالورقة والقلم، فمن المعروف عن الصينيين بأنهم عمليون جداً، وذلك سوف يوفر عليك الكثير من المال، وهو ما قد يساعدك على تحسين مستواك الاجتماعي والمالي، فهي ستتكيف مع أي وضع مادي واجتماعي تفرضه عليها.. لذلك فلم لا أتزوجها".

بينما يؤكد رضا أحمد، موظف بهيئة النقل، أن أهم الأسباب التي قد تدفعه إلى الموافقة على الزواج من صينية هي ارتفاع أسعار متطلبات الزواج فى مصر، وأضاف بأن الصينيات بالفعل يتزوجن من مصريين حالياً، فهن منتشرات في كل الأسواق، وتجد الواحدة منهن تحمل شنطة بضاعة تزن ضعف حجم جسدها وتلف لتبيع تلك البضاعة شرقاً وغرباً، حتى أن رضا أكد لنا أنه يشاهدهن عندما يسافر عند أهله في الأرياف".

ب100 راجل

ويصف كريم محسن، طالب بكلية اللغات والترجمة بجامعة الأزهر، الصينيات بأنهن "ب100 راجل"، ثم لفت كريم وجهة نظرنا إلى أن الزواج من الصينيات فيه طاعة لله ولرسوله، لأنه سيساعد على نشر الدين الإسلامي في الصين، فمع تزايد المواليد من المسلمين وسط الصينين، سينتشر الإسلام بقوة في شرق آسيا، والصين هي أكبر قوة اقتصادية في العالم بعد أمريكا.

أما علي مدكور، موظف بشركة المصرية للاتصالات، فيطالب الحكومة بضرورة الإسراع بفتح مكاتب التزويج من صينيات من أجل المضاربة، فمثل هذا الإجراء سوف "يخفض" من أسعار الزواج من مصريات، و"كل ما السعر ينزل" كل ما الشباب يستفيد"، والأرخص نتوكل على الله ونتجوز منه، كما يؤكد علي!

أما محمد عبد الحفيظ، الحاصل على ليسانس الآداب قسم تاريخ، فقد أكد لنا أن الزواج في مصر طبقي يتم التفريق فيه بين الأغنياء والفقراء، ولذلك فانتشار الزواج بالعروسة الصينية آتي لا محالة، وقال محمد: "هاكون أول واحد يعمل كده.. والفكرة ستنتشر بين الشباب، وهذا سيثير غيرة فتيات مصر، وسيطلبون عرسان صينيين، فيه بنات في مصر مفكرة نفسها (نور) أو (لميس)، ويطلبون منا أن نكون أغنياء ورومانسيين في نفس الوقت، يشربوا بأه لما نتجوز من الصينيات ويبوروا".

مش انثي.. بس نعم للتغيير!

من جهته، يوضح خالد سمير، حاصل على بكالريوس التجارة، أنه من حيث الفكرة يوافق على أن يتزوج من صينية لعدة أسباب، أهمها أن الصين دولة تتمتع بمستقبل اقتصادي وسياسي مبهر، وبالتالي فالعروسة بالمعنى العامي "مسنودة" وبالتالي من الممكن أن يتخذها الشباب كجسر يعبرون من خلاله إلى الجنة الصينية الموعودة، بدلاً من الحلم الأمريكي القديم الذي لم ولن يتحقق.

من جانبه، يؤكد عبد اللطيف محمد، طالب بكلية الطب البيطري أنه يوافق على تلك الفكرة من باب التغيير، للتخلص من الأعراف والتقاليد المقيدة للزواج في مصر، مضيفا أن الصينية تتميز أيضاً بقوة شخصيتها أمام الرجال، بل وتستطيع الدفاع عن نفسها لأنها تجيد فنون القتال.

وعلى الجانب الآخر، يعارض الفكرة محمد سمير، ليسانس آداب قسم اللغة الإنجليزية، قائلاً: "الحال لم يصل إلى اللجوء للزواج من صينيات، يكفي اختلاف الطباع والعادات والديانة، فهي ليست صاحبة ديانة سماوية، ففي الصين يعبدون ما يسمونه (آلهة) يعني ناس زي أيام الجاهلية.. أما عامل الشكل فهو عائق أيضاً، فنادراً ما تجد صينية (مزة)، مثل بقية خلق الله، أما سيد حمدي فيؤكد أن الصين لن تترك تصدير المعدات والآلات لتتفرغ لتصدير العرائس إلى مصر، بينما تتهكم نهى السيد من الفكرة وتقول: "بضاعة الصين كلها مضروبة.. ياريت ما تطلعش العروسة كمان مضروبة.. ولذلك أرجو منكم ألا تنشروا الفكرة لأنها سوف تحدث فتنة في المجتمع المصري، وقد تنشر أمراض جديدة في مصر"، ولذلك تنصح نهى الشباب بقولها: "خلو بالكم".

ايه رئيكم ياشباب

مجنونه مرايا
وسام التميز
وسام التميز

انثى
البلد: مصرـ ـ القاهره
العمل/الترفيه: طالبه

بطاقتي الشخصية
المدينه: القاهرة
حكمه أعمل بها: ان تدفن الحب فى قلبك افضل من ان تعطيه لمن لا يستحقه

مُساهمةموضوع: رد: مكاتب زواج للصينيات في مصر   الإثنين 26 يوليو 2010 - 17:23

طبعا توبيك جميل يا رومه

بس انا رايى من راى محمد سمير ونهى

اكيد هتكون عروسه مضروبه وطبعا مع اختلاف للطباع والديانه

بس فعلا انت اسقط الضوء عى موضوع مهم جدا تسلم يا قمر

بريتى زنتا

[center]تبدو السعادة دائما صغيرة عندما تمسكها فى يديك

لكنك اذا تركتها ادركت فورا كم كانت كبيرة وغاليه

رانا السيد
مشرف قسم
مشرف قسم

انثى

بطاقتي الشخصية
المدينه: الاسكندريه
حكمه أعمل بها: الحمد للله ميه ميه

مُساهمةموضوع: رد: مكاتب زواج للصينيات في مصر   الإثنين 26 يوليو 2010 - 18:00

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه الفيديو دة عسل يارامو ضحكنى جدا هههههههههههههههههههههههه

بس انا طبعا مع روقة الزوجة الصينية اكيد مضروبة لانها مش حتعرف تتقلم مع حياتنا وتقاليدنا وعاداتنا ومتعرفش لاوزم

الاصوال الزوجية ومقدساتها وتشكر رااااااااااااااااااامو على التوبك

وسام التميز

انثى
البلد: الاسكندرية
العمل/الترفيه: عضوة بمنتدى رامى

بطاقتي الشخصية
المدينه: الاسكندريه
حكمه أعمل بها: اعمل حساب للغد

مُساهمةموضوع: رد: مكاتب زواج للصينيات في مصر   الإثنين 26 يوليو 2010 - 18:17

وربنا ضحكتنى من قلبى ههههههههههههههههههههه عسل واللة بس الموضوع دا كتر فى اسكندرية اكتر هههههههههههههههههههه واللة ماقادرة هههههههههه بس للاسف الصينية متقدرش على الاعمال الشاقة المعروفة فى البيةت من غسيل وطبخ والخ والخ ههههههههههههههههههههه
دعاء الكروان
مؤهل للمراقبه بالمنتدي
مؤهل للمراقبه بالمنتدي

انثى

مُساهمةموضوع: رد: مكاتب زواج للصينيات في مصر   الثلاثاء 27 يوليو 2010 - 0:34

شكرا يا رامى تسلم بس هى الصين دخلت فى الجواز كمان

كل حاجه بقت صينى حتى العروسه

دى حاجه متعبه

تسلم يا رامى
رانوش
أنشط الأعضاء مرشح أشراف
أنشط الأعضاء مرشح أشراف

انثى
البلد: مصر
العمل/الترفيه: طالبة جامعية

بطاقتي الشخصية
المدينه: المنصورة
حكمه أعمل بها: اعمل لدنياك كانك تعيش ابدا واعمل لاخرتك كانك تموت غدا

مُساهمةموضوع: رد: مكاتب زواج للصينيات في مصر   الثلاثاء 27 يوليو 2010 - 6:57

شكرا يا ريمو الموضوع بجد حيوى وفعلا هو مطروح اليومين دول والواحد فعلا كل اما يمسك حاجة فى ايده يلاقيها صينية لحد اما الواحد اتعقد اصلك بتلاقى دولة زى دى قامت من كارثة حقيقية وبقت دولة قوية وبالفعل منتجاتها غزت كل دول العالم واحنا وااااااااااااااا حسرتاه كل يوم بنتاخر عن اللى قبله والله انا اول ما شفت الفيديو ده ضحكت بس بعد ما شفته تانى كنت هعيط اصل صعب عليا حال بلدى اللى انا بحبها انى واى معلش طولت بس اصل الواحد جواه حاجات كتييييييييير ومبيصدق يطلعها ومرسى ع التوبيك يا باااااااااشا
سمورة
أنشط الأعضاء مرشح أشراف
أنشط الأعضاء مرشح أشراف

انثى
البلد: بورسعيد
العمل/الترفيه: اغليس على خلق الله فى الرايحه والجايه

بطاقتي الشخصية
المدينه:
حكمه أعمل بها: البحر والشمس وقت الغروب

مُساهمةموضوع: رد: مكاتب زواج للصينيات في مصر   الثلاثاء 27 يوليو 2010 - 23:24

مشكوووووووور راموووو على توبيكاك الجامد دة
aboans
عضو جديد
عضو جديد

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: مكاتب زواج للصينيات في مصر   الجمعة 3 سبتمبر 2010 - 14:13

اولا بلدك دي افشل بلد في العالم والمحترم اللي بيقول منتجات الصين كلها مضروبه ده مش صحيح
الصين بتعمل انضف حاجات في العالم درجه اولى تنافس منتجات اوربا وامريكا وصادرات الصين اللي بتروح امريكا واوربا انضف حاجه علشان دول ناس طالبين مواصفات خاصه مش زي عندنا اي زباله تدخل البلد عادي هما يبصدرو زبالهتهم لنا علشان المستوردين عايزين حاجات لرخيصه ام شلن واحنا ما نقدرش نشتري حاجتهم النضيفه

تاني حاجه عايز اقولها
ان بنات مصر بتتنك وعايزه كل حاجه وطلبات اهاليهم كتير ومتعبه في حين ان الشباب غلبان ومش لاقي انا كاتب كتابي واحتمال اطلق المصريه واتجوز صينيه لاني تعبت من كتر القمص والنكد وازعل واتجوز واحده تقدرني وتعرف قيمتي
وبعدين انا راجل متعلم احسن تعليم في مصر انا مهندس ميكانيكا وخدمت في الجيش و خبرتي في الحياه كبيره
في نسبه كبيره جدا من بنات مصر بتتنك وهي ولا تسوى
وربنا يوفق للخير
aboans
عضو جديد
عضو جديد

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: مكاتب زواج للصينيات في مصر   الجمعة 3 سبتمبر 2010 - 14:25

بالنسبه للاخ اللي بيتكلم عن الدين
الصين فيها
يوجد في الصين الآن من المسلمين ما يفوق المسلمين في دول الخليج العربي مجتمعةً!!

حيث يوجد في الصين اليوم ما يفوق الـ60 مليون مسلم!، وقريباً ستصبح الصين من الدول التي تحوي أكبر عدد من المسلمين في العالم!!
وبيجوا الازهر ويسيبوا بلدهم علشان يتعلموا الاسلام
روح الازهر وشوف ازاي بيلبسوا وشكلهم نضيف جدا ولبسهم محتشم جدا احسن من بنات مصر اللي لابسين المحزق والملزق وشكلهم نضيف جدا عايزكم تروحوا تشوفوهم عند مدينه البعوث الاسلاميه في القاهره شئ يشرح القلب الحزين
سهام
وسام التميز
وسام التميز

انثى

بطاقتي الشخصية
المدينه:
حكمه أعمل بها:

مُساهمةموضوع: رد: مكاتب زواج للصينيات في مصر   الجمعة 3 سبتمبر 2010 - 15:34

شكرااااااااااااااااااااا رامى على التوبك الصين دلوقت بتدخل فى كل حاجه بس انا رأيى ان الصينيه

مش هتقدر تربى الاطفال على عادات مجتمعانا و اكيد هنحب نعلمهم مجتمعاها هى يعنى انا

اقول انها
فكره فاشله

عضو جديد
عضو جديد

ذكر

مُساهمةموضوع: انا والله موافق علي الزواج من صينيات   الخميس 7 أكتوبر 2010 - 21:15

بعد ما شوفت قرف المصريات وقسما بالله لا عمري هفكر في مصريه ابدا وارجوا التصويت
ارجوا من من يعرف عناوين المكاتب الصينيه خاصه بالزواج ان يتصل بي او يرسله لي علي الميل الخاص

ممنوع وضع ايميلات او ارقام تلفونات او ا لخروج عن الآداب العامه

تكرار ذلك يعرض عضويتك للأيقاف

الاداره
عبد المنعم حسن
مشرف قسم
مشرف قسم

ذكر
البلد: القاهرة ـ مصر
العمل/الترفيه: متأمل لملكوت الرحمن

بطاقتي الشخصية
المدينه: قاهرة المعز ـ أم الدنيا
حكمه أعمل بها: كن جميلاً .. ترى الوجود جميلا .....

مُساهمةموضوع: رد: مكاتب زواج للصينيات في مصر   الخميس 7 أكتوبر 2010 - 22:41

مشكور رامو على الطرح الرائع الذى لا يخلو من سخرية ..

و الموضوع جد خطير ..

الناس دول الواحد بيحترمهم جداً جداً لأنهم ناس عمليين .. عندهم القدرة إنهم يوصلوا لك اللى بتحتاجه وانت فى مكانك .. دليفيرى يعنى .. يعنى مفيش حاجة اسمها بطالة .. شعب واخد على الشقا عشان يبنى نفسه أولا .. وبلده ثانياً .. والناس دى أروع مثال ياريت شبابنا يتعلموا منهم ..

أما موضوع الجواز .. ده رزق من ربنا .. ومش بالضرورة إنه مادام العروسة صينية تبقى الجوازة فاشلة .. ويمكن الموضوع ده يخلى الأهل يفكروا مرات ومرات بدل المغالاة فى طلباتهم .. الشبان هايعملوا إيه .. الله يكون فى عونهم والله ..

لكن لى سؤال لشبابنا .. بذمتك هاتلاقى زى خفة دم المصرية .. ما أظنش .. وان كان فيه حالة كدة ولاّ كدة ياباشمهندس aboans بتبقى فردية .. مفيش حكم مطلق ..

واسمحلى أقول للأخ darkmanever ربنا يهديك وتتجوز صينية زى مانت عاوز .. وربنا يحمى بناتنا من إنهم يوصلوا إنهم يبيعوا نفسهم .. ربنا يوفق كل بناتنا ويرزقهم باللى يعرف قيمتهم .. مهما رحت ولا جيت مش هاتلاقى زى المصرية .. اتقى الله ..
senedrela
مشرف قسم
مشرف قسم

انثى
البلد: ام الدنيا
العمل/الترفيه: النت والسفر

بطاقتي الشخصية
المدينه:
حكمه أعمل بها: صور ابى

مُساهمةموضوع: رد: مكاتب زواج للصينيات في مصر   الإثنين 11 أكتوبر 2010 - 4:55

تسلم رااااااااااااامو على التوبيك الجميل دة كل حاجة بقيت صينى فى بلدنا والموضوع دة فااااشل جدا يارب شبابنا ميستجيبووووش للكلام الفارغ دة

يجوز بنات بلدهم الاول وبعدين يبقويدورا على الخاااارج

RERE2010
مراقب بالمنتدي
مراقب بالمنتدي

انثى
البلد: مصر
العمل/الترفيه: درااسه

بطاقتي الشخصية
المدينه: الغردقه
حكمه أعمل بها: البحر

مُساهمةموضوع: رد: مكاتب زواج للصينيات في مصر   الأحد 17 أكتوبر 2010 - 18:22

اي حاجه دلوقت صيني حتي العرايس صينيه وهيخلو العرسان صينيه

مشكوره رامي
sara_maroc_holanda
عضو نشيط
عضو نشيط

انثى
البلد: المغررررررررررررررررررب

بطاقتي الشخصية
المدينه: روتردام
حكمه أعمل بها: اتقي شر من احسنت اليه

مُساهمةموضوع: رد: مكاتب زواج للصينيات في مصر   الثلاثاء 19 أكتوبر 2010 - 22:05

انا بقول انو الصيني بيعطل
بعني لي بتتزوج وحيد صيني مش حيطويل عندها
ولي يتزوج صينيه كمان فا فكرو فى دا

مرسي رامي

مكاتب زواج للصينيات في مصر

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

مواضيع مماثلة

-
» زواج المعطلة بعروس القرأن(الرحمن) مجرب.